Kursinnehåll
Kursen vänder sig till dig som är nyanställd i habiliteringen och är en introduktion till hur planering av insatser och dokumentation av habiliteringsplan kan genomföras.
Hur kan en planering gå till? Vad säger lagstiftningen? Hur blir patienten delaktig? Vilka begrepp används vid planeringen? Vad är ett etiskt dilemma och hur kan det hanteras? Hur ser strukturen ut för planeringen? Hur sätter vi mål och utvärderar?
Kursen innehåller följande lektioner:
- Lagstiftning.
- Begrepp.
- Etiska dilemman.
- Struktur för individuell planering.
- Att sätta mål och utvärdera.
Lärandemål
Deltagaren ska efter genomgången kurs:
- Ha kunskap om lagstiftning gällande habiliteringsplanering.
- Kunna diskutera och reflektera kring begrepp och definitioner vid habiliteringsplanering.
- Kunna reflektera över etiska dilemman vid habiliteringsplanering.
- Förstå och tillämpa kunskap om hur habiliteringsplanering går till.
- Kunna sätta mål i habiliteringsplaner och utvärdera.
Tidsåtgång
60 minuter
Utbildare
Kursen är framtagen av habilitering och hjälpmedel Region Örebro län.
Synpunkter
Har du frågor eller synpunkter på innehållet skriv gärna på kontaktsidan.
Läroplan
- 6 sektioner
- 7 lektioner
- 52 veckor
Expandera alla sektionerMinimera alla sektioner
- LagstiftningVad säger lagstiftningen om habiliteringsplanering?1
- BegreppVilka begrepp används vid habiliteringsplanering?1
- Etiska dilemmanVilka etiska dilemman ställs vi inför vid habiliteringsplanering?1
- Struktur för habiliteringsplaneringHur ser strukturen ut vid habiliteringsplanering?1
- Att sätta mål och utvärderaHur sätter vi mål och utvärderar vid habiliteringsplanering?2
- Utvärdering av kursenGör en utvärdering av kursen.1